Julepresangen fra Autodesk.

Kjære Dagbo- ....

(Advarsel: dette inlegget er for 3d interiserte!!)

Så, jeg har drevet med litt og annet idag og igår kveld. For det første har jeg tatt en god titt på Maya 2008 Expansion 1, og hva annet kan jeg si enn at dette var god overaskelse som varmet meg i vinterkulda?

For hva er en av de tingene Maya virkelig manglet? Svarene kan være mange, men en av de største er nemlig et skikkelig muskel system. Jeg mener - maya er vel kanskje den pakken riggere er mest glad i; men likevel har de ikke noe muskel system innebygget? Man kan kanskje lage noen primitive greier av nurbs og influence objects, men man kan knapt kalle det no bra, brukervennlig eller strømlinjeformet. Ellers skal man ha et personlig team av TDs for å få opp et skikkelig system. Og DET er jo ikke alle som har gleden av. Ihvertfall ikke lille jeg som ikke kan kode.

Så systemet vi snakker om her er ikke en videreføring av Mayas nye Nucleus system (som for eksempel nCloth er en del av - og vi så jo alle hvor bra det var, iforhold til det gamle), det er ganske enkelt en plug-in som originalt er laget av et third party, nemlig Comet Digital; som er etter alt jeg kan forstå er et enmanns vidunder/foretak aka Michael Comet (tøft etternavn da!). Han er for tiden en TD borte hos Pixar, men lager imba plug-ins i fritiden; han er skaperen av en av mine favorit plug-ins som heter poseDeformer - snarveien for fine deformasjoner! (Så jeg var ikke akkurat overasket over at muskel systemet hans er såpass bra.)

Autodesk folkene sitter å grubler over noe de kan legge til Maya-pakken. Og istedenfor å gjøre det på den originale og arbeidsomme måten, tar de heller og kjører en Autodesk manøver, og kjøper opp Comet Digitals cMuscle. Gir meg bittersøt ettersmak skal jeg si meg helt ærlig, i og med at jeg synes det hadde vært lovende om selskapet kunne vise litt oppfinsomhet og pågangsmot. Men samtidig digger det jeg at de ga alle med Maya cMuscle helt gratis, til og med til de uten Unlimited Edition! Jommen sa jeg smør.

Så jeg skal kutte jakten, og komme til saken; og fortelle om det jeg har funnet ut av.
Det hele startet med en særdeles smertefri installasjon. Ingen tulling med mapper og copy/paste og sånt styr, bare trykke på en .exe fil og du er igang. Det var ikke en gang noen irriterende dialog som kom opp. Bare en progressbar som varte i et sekund. Deilig! Gå så inn i Maya og load den i plug-in-vinduet. Første feilen jeg fant da, var at jeg ikke fikk en ny shelf med cMuscle relaterte knapper, hvilket det står at man skal få. Nuvel, jeg klarer meg.

Med i mappen får man også en handy hjelpefil med tutorial og tilhørende prosjekt filer. Disse er enkle å komme igang med, men krever at du allerede har en ganske god forståelse for basisk rigging i Maya. De er fårståelig skrevet, og har fine eksempel bilder for å guide deg.

cMuscle krever et eget system for binding - gode gamle Maya Skin fungerer ikke. Men ta det med ro, denne fungerer faktisk bedre enn den gamle; blant annet tricolor-informasjon for weights, slik at man enkelt se om det er 0-33-66-100% weighting, pluss tilgang til componentmode rett derifra. Av en eller annen grunn nødt til å konvertere alle ben til "kapsler", som er det den bruker som "fortøying" til skinningen og musklene.

Så hva er det cMuscle duger til? For det første er den grei å komme igang med; forstår du deg på maya rigging forstår du deg på cMuscle. Det er enkelt å lage muskler; man kan enten konvertere NURBSobjekter, eller så kan man bruke den veldig digge MuscleUI'en. Velg startbenet, så sluttbenet, og presto!, du har en muskel. Så er det slidere for formen, pluss en hendig "cross-section" vindu, som gjør at man kan forme muskelen etter ønske. Trykk på en knapp, og muskelen er laget for deg. Det er en mirror funksjon, men jeg er ikke sikker på om den fungerer som den skal. Trykk på en knapp, og muskelen blir inkludert i skinningen (en av fordelene med cMuscle Skin er at man kan legge til komponenter midtveis). Muskelen har innebygde Jiggle-deformers også. :)

leg

Så paint på muskelen for å definere dens influens på skinningen; og der er det faktisk flere binding modes for fin integrering; det er Sticky-weights, Sliding-weights, Relax-weights, Directional-weights (sier hvilken retning Sliding går hen), Jiggle-weights pluss mye mer! Dette gjør at skin-deformasjonen kan bli utrolig detaljrik og pen!

Av litt negative ting er at MuscleUI kan være buggy. Noen ganger ser det ut som om den glemmer å "drepe" vinduet når man lukker det, andre ganger klarer den ikke å loade alle tabsene. Atpåtil er verktøyet for å gjøre Maya-skin om til Muscle-skin veldig limited og gjør også rare ting; greia er nemlig det at Muscle-skin trenger "kapsler" som ligger over jointsene; men den klarer ikke å konvertere disse skikkelig. Se bildet jeg har lagt til der det ser ut som om modellen er svelgt av ballonger. Disse ballongene skal egentlig se ut som sylindre og gå parallellt med jointsene og ha ca samme størrelse. Her trengs det forbedringer ASAP!

whhat

Alt-i-alt en fin pakke, om enn en lat gest fra Autodesk sin side. Veldig glad for å få den da - Autodesk vil nok at jeg skal ha en god jul. :) Jeg trenger et muskel system for neste karakter jeg har planlagt å rigge.

Gidder nok ikke å muskelrigge den karakteren jeg holder på med nå, siden jeg er allerede godt igang med blendshapes og poseDeformers. Jeg ville ha tapt masser av tid hvis jeg skulle bruke muskel systemet (litt av grunnen til at jeg loket med det idag var for å avgjøre nettopp dette). Dessuten kommer ikke hun til å være mye naken akkurat, hun skal få en lærfrakk og bukse, så detaljerte muskelformasjoner og jiggle er ikke så nødvendig (men hun har muskelformasjoner fra blendShapes og poseDeformer da). Hadde jeg skulle brukt det ville det være for å preservere volum.

Videre har jeg også laget en ny konsept-tegning. Tenkte jeg kunne vise den.

Capt

Men nå vil jeg sove!

2 kommentarer

Leif Olav S. Bjordal

16.des.2007 kl.11:44

Kult at maya endelig får eit muskel system, og slik eg sjønner det fra deg så funker det greit og :) . Mørk UI i maya?

Konspet tegningen fekk meg til å tenke på hellgate london, og når det gjelder konsept så er det ein god ting. Likte stilen.

Johan

16.des.2007 kl.17:46

Jada, av hva jeg har sett så langt så duger systemet fint, det. Har ikke fått testest alle aspektene enda. (Sånn som cachingen og mirroringen) Dette her er bare et første inntrykk.

Når det gjelder UI'en så er det fordi jeg bruker "klassisk" utseende i XP og satt det til mørkegrå farger.

Skriv en ny kommentar

Johan

Johan

20, Oslo

Kategorier

Arkiv

hits